
135

Trípodos, número 10, Barcelona, 2001

COMPORTAMENT DE LA PREMSA

EN EL PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC:
“ABC”, “El País” i “La Vanguardia”

(SETEMBRE 1998 – ABRIL 2000)

José V. Idoyaga Arróspide
Txema Ramírez de la Piscina

Enric Xicoy i Comas



136

INTRODUCCIÓ

A l’Estat espanyol van passar trenta anys i ETA va matar
prop de vuit-centes persones abans que al calendari arribés una
data clau: 12 de setembre de 1998. Aquell dia es va fundar i firmar,
oficialment, el Pacte de Lizarra. En aquest s’hi van integrar tots els
partits bascos anomenats nacionalistes, molts sectors socials també
propers al món abertzale i nacionalista i s’hi va sumar un partit
dels anomenats estatalistes, IU-EB. Només van passar quatre dies,
era el 16 de setembre, quan ETA va declarar una treva unilateral i
indefinida. Va ser just llavors quan va començar, de fet ja havia
començat un temps abans, el període més llarg sense morts causats
per ETA a l’Estat espanyol. Per primer cop en un any natural, el
1999, no hi va haver cap mort d’ETA des que aquesta es va fundar.
En total va durar catorze mesos el període que es va autoatorgar
ETA per no atemptar. A partir d’aquella data es va començar a par-
lar de procés de pau al País Basc.

Un grup de recerca de la Universitat del País Basc (UPV-EHU),
dirigit pel catedràtic d’Investigació en Comunicació de Masses Petxo
Idoyaga, va creure oportú estudiar quin ha estat el paper que ha tin-
gut la premsa espanyola durant aquest període. És per això que es va
decidir que des del setembre de 1998 fins a l’abril del 2000, poc des-
prés de les eleccions generals, s’analitzarien un total d’onze diaris,
entre els quals hi havia El País, ABC, La Vanguardia, Deia, Gara, Dia-
rio Vasco, Correo del Pueblo Vasco i El Mundo del Siglo XXI.

En aquest article s’analitza quin ha estat el paper de tres
dels diaris més importants de l’Estat: El País, ABC i La Vanguardia.
No es pretén fer una generalització, sobretot en les conclusions de
l’article, que defineixi el paper de tots els diaris de la investigació,
però sí que s’ha agafat una mostra representativa de tres dels dia-
ris més influents i de més tradició de l’Estat espanyol. Per suposat,
la tria podia haver estat una altra, però la limitació d’espai de l’ar-
ticle i tenint en compte que tots tres es poden llegir a Catalunya,
al final s’ha escollit aquests diaris.

OBJECTIUS I METODOLOGIA UTILITZADA

Els objectius generals del treball d’investigació de la UPV-
EHU són els següents:

—Caracteritzar l’actitud dels principals diaris de referència
davant el procés de pau.

—Determinar les relacions i influències existents entre el
sistema polític i el mediàtic.



137

EINES PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

—Dictaminar si els diaris objecte d’anàlisi han estat simples
“notaris de la realitat” o s’han comportat com un actor més del conflicte.

Els tres diaris analitzats estan entre els de més difusió d’Es-
panya. Encara que els tres tenen poques vendes a Euskadi i a Cata-
lunya (exceptuant La Vanguardia), sí que es poden considerar tres
diaris de referència. Podríem dir, a més, que els tres públics a qui
van destinats són bastant diferents.

El País és el diari d’informació general amb més difusió de
l’Estat, amb una mitjana d’uns 435.000 exemplars venuts diària-
ment (13.500 al País Basc i 60.500 a Catalunya), segons dades de
l’OJD de l’any 1999. Es tracta d’un diari de tendència socialdemò-
crata, proper al PSOE i opositor al govern de dretes que lidera el Par-
tit Popular. ABC té una difusió d’uns 300.000 diaris (3.500 al País
Basc i 10.000 a Catalunya). És un rotatiu molt proper al Govern pre-
sidit per José María Aznar i a les Forces de Seguretat de l’Estat i espe-
cialment de la Guàrdia Civil, i representa el que històricament ha
estat la premsa monàrquica i conservadora. La Vanguardia ven cada
dia prop de 205.000 exemplars, bàsicament a Catalunya. Es consi-
dera un diari sempre proper als partits que governen, ja sigui el
Govern central, l’autonòmic o el municipal, d’ideologia més aviat
conservadora i defensor de la monarquia, encara que durant molt
de temps se l’ha considerat proper al PSOE, sobretot mentre Felipe
González i Pasqual Maragall governaven.

La metodologia utilitzada en la investigació s’ha basat, fona-
mentalment, en l’anàlisi de continguts dels diaris abans assenyalats.
Això ha comportat l’anàlisi de 137 fitxes corresponents als mateixos
dies per a cada diari. La tècnica utilitzada s’ha basat en el “calenda-
ri de setmana composta” (Gifreu i Pallares, 1998) a la qual s’ha
sumat un altre calendari de “dates significatives”. Així la mostra
acaba sent de prop d’un 23% de tot el període.

Hem escollit portades i editorials com a elements d’anàlisi
del diari. Això ens servirà per saber quin grau d’importància dóna el
mitjà a les informacions procedents del conflicte basc. També ens
servirà per veure com s’informa i si d’aquest “com” se’n pot des-
prendre un decantament o no del mitjà, o sigui, una parcialitat i
falta de neutralitat. Pel que fa als editorials, aquests sempre han
representat el pensament del diari. Encara que no es tracti, ni molt
menys, dels articles més llegits, sí que continuen tenint un pes molt
important per calibrar quina és l’opinió del mitjà com a mitjà, com
a empresa. Es tracta d’una opinió pública i intentarem saber quina
és sobre el procés de pau basc i també si se’n pot desprendre una opi-
nió més implícita que no se’ns presenta de manera tan visible.



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

138

“EL PAÍS”, REFERÈNCIA DOMINANT

De clara vocació europea, abanderat del progressisme i la
modernitat durant els últims vint-i-cinc anys, és, sens dubte,
“referència dominant” no només entre la classe política, sinó fins i
tot per a la resta dels mitjans de tot l’Estat espanyol. Malgrat la seva
escassa penetració en els mercats català i basc, pot afirmar-se que es
tracta —tal com apunta Azkargorta (1998:385)— d’un “periòdic-
institució”, especialment influent entre els principals líders polítics.

De la investigació es desprèn com a primera dada destacada
la següent: tres de cada quatre dies —exactament en el 73,6% dels
casos— El País va publicar a la portada alguna notícia relativa al
que hem denominat “procés de pau al País Basc”, sempre fent
referència al període analitzat (setembre del 1998 – abril del 2000).
A més, un de cada tres dies aquest rotatiu va obrir la seva edició
amb aquest ítem temàtic (34,5%). Això significa que és francament
estrany el dia que no apareix una notícia relativa al País Basc en
aquest diari que, no ho hem d’oblidar, s’edita a Madrid. Altres
dades interessants són les que apareixen en el gràfic número 1.

L’excepcionalitat del tractament que s’ofereix en la matèria
objecte d’estudi es reflecteix també en les pàgines editorials.
Aquestes són de lectura obligada per a tots els polítics i líders d’o-
pinió de l’Estat. El País publica habitualment cada dia dos edito-
rials. A vegades, i excepcionalment, poden ser-ne tres o un, depe-
nent de l’actualitat. Doncs bé, un de cada tres dies (33%) un dels
editorials està dedicat al País Basc. És més, en el 69% dels casos
aquest editorial és el més important del dia (per extensió i caràc-
ters tipogràfics).

18% 35%

26%
15%

6%
no apareix

principal notícia del dia

sumari

2ª notícia en importància

3ª-4ª notícia en importància

Gràfic núm. 1

¿Apareix alguna notícia relativa al procés de pau a primera pàgina?



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

139

EINES

Un altre dels objectius d’aquest anàlisi era examinar en pro-
funditat els titulars de la primera pàgina dels diaris així com la carac-
terització (positiva, negativa o neutra) que cada un oferia als principals
subjectes de la informació. Per a facilitar més la investigació, vàrem
establir cinc grans categories: Govern central, PP i els seus dirigents;
Govern nacionalista de la Comunitat Autònoma Basca (CAB), PNV-
EA i el seus dirigents; PSOE i els seus dirigents; ETA i els seus militants,
i HB i els seus dirigents. El quadre número 1 en mostra el resum.

El quadre exemplifica les fòbies i filies del diari. S’evidencia
una predilecció pels partits emmarcats dins el denominat Front
Constitucionalista i un clar menyspreu no només d’ETA sinó
també dels partits i subjectes inclosos dins el bloc sobiranista.1

Aquesta predilecció per uns subjectes en detriment d’altres és
especialment evident quan s’analitzen les atribucions verbals —posi-
tives, negatives o neutres— que el diari atorga a uns o altres agents
que intervenen en el procés de pau. Així, mentre el Govern d’Aznar
“dialoga” o “propicia” acords,2 l’executiu nacionalista de la CAB apa-
reix sovint associat a verbs com “temer” o “exigir”.3 El mateix es pot
dir del PSOE que “apoya” el consens o “avisa del peligro de disgrega-

1 Aquestes dades confirmen les d’una altra investigació recent duta a terme pel
professor de la Universitat de Buenos Aires Jordi Farré (1999:103).

2 Per a certificar-ho, consulteu els exemplars d’El País dels dies: 19-09-98,
03-10-98, 05-11-98, 19-12-98, 24-12-98, 01-04-99, 17-04-99, 10-06-99, 28-08-99, 08-
09-99, 11-09-99, 18-01-99 i 30-10-99.

3 Per a certificar-ho, consulteu els exemplars d’El País dels dies: 24-06-99 i 01-03-00.

G. central, PP i els
seus dirigents

PSOE i els seus
dirigents

HB i els seus 
dirigents

ETA i els seus 
dirigents

G. nacionalista de
la CAB, PNV, EA i
els seus dirigents

Subjectes CaracteritzacióNombre de cops 
que apareixen

Quadre núm. 1

74
Neutra

%
37 50

Negativa
%

9 12,2

Positiva
%

28 37,8

33
Neutra

%
23 69,7

Negativa
%

0 0

Positiva
%

10 30,3

55
Neutra

%
35 63,5

Negativa
%

16 29,1

Positiva
%

4 7,3

32
Neutra

%
10 31,2

Negativa
%

20 62,5

Positiva
%

2 6,2

60
Neutra

%
22 36,6

Negativa
%

38 63,3

Positiva
%

0 0



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

140

ción nacional”,4 mentre que al PNB se l’associa amb l’“amenaza”, el
“fracaso” o la “temeridad”.5

A totes aquestes evidències se n’hi hauria d’afegir una última
que ens sembla especialment significativa. Ens referim a la insistència
d’El País de refusar qualsevol intent de mediació internacional en el
conflicte, proposta lògica si es té en compte la radicalitat de les posi-
cions. Així doncs, el diari espanyol de més circulació en el mercat va
interpretar aquest intent de mediació —realitzat pels integrants de la
Declaració de Lizarra— com una “interferencia en el proceso de paz”.
Va ser clarificador, en aquest sentit, el titular del 15-10-98, quan El
País va obrir la seva primera pàgina de la següent manera: “El Gobier-
no [central] pide a Europa que no interfiera en el proceso de paz”.

Un altre objecte d’atenció preferent en aquesta investigació
han estat les fonts informatives, conscients com som de la importàn-
cia que aquestes tenen en el procés de producció de la notícia (Gans,
1980; Tuchman, 1983; Fishman, 1983; Cesareo, 1986; Borrat, 1989).
Una primera dada que crida l’atenció és l’existència de dos grans
fonts informatives. Per un cantó, càrrecs institucionals, com ara pre-
sidents dels governs espanyol i basc, ministres, diputats, etc. (el
47,9% de les notícies parteixen d’aquestes fonts), i, per l’altre cantó,
els dirigents dels partits polítics (el 44,6% de les informacions).

Els agents socials (organitzacions socials, pacifistes, en defensa
dels drets humans, etc.) només protagonitzen el 2,5% de les informa-
cions. El 4,9% restant correspon a altre tipus de fonts. ETA mai no apa-
reix com a font directa de la informació d’aquest diari. Una altra dada
interessant és la següent: una de cada quatre informacions d’El País té al
Govern del PP com a font directa de la informació (24,8%, exactament).

La investigació ha examinat també quina era la “matèria
primera” de cada notícia. El resultat desvetlla una important
dependència del periodisme actual de les declaracions polítiques,
ja que en el 44,3% dels casos aquests testimonis han estat els que
han originat la notícia. Tot i això, la categoria que apareix amb
més freqüència va ser la dels esdeveniments (51,9%). El 3,8% res-
tant va tenir un altre tipus de gènesi.

L’estudi dels editorials mereix un capítol a part. Aquests articles
són sovint referent per a altres mitjans, sobretot pel que fa a la subtile-
sa dels titulars. De tots els editorials analitzats durant els vint mesos que

4 Per a certificar-ho, consulteu els exemplars d’El País dels dies: 26-01-99, 27-12-99
i 19-03-00

5 Per a certificar-ho, consulteu els exemplars d’El País dels dies: 13-11-98, 30-11-98,
01-04-99, 24-10-99, 24-06-99, 10-12-99, 01-03-00 i 02-04-00.



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

141

EINES

Govern de José María Aznar (PP) “Abierto”, “dialogante”, “cauteloso”, “pruden-
te”, “firme contra ETA”

“Receptivo”, “diferente del PP”

“Contrario al pluralismo”, “incapaz”, “temeroso”

“Asociados a la violencia”,
“encubridores del terrorismo”, “radicales”

“Terroristas”, “asesinos”, “desalmados”,
“extorsionadores”

“Incapacidad”, “inconcreción”, “división”, “fren-
tista”, “radical”

PSOE

Declaració de Lizarra

HB

ETA

Govern nacionalista de la CAB
(PNV–EA)

Subjectes que intervenen 
en el procés

Adjectivació de El País
en les informacions i editorials
(setembre 1998 - abril 2000)

Quadre núm. 3

ETA i HB primer van portar el nacionalisme moderat cap a les
seves posicions estratègiques i llavors els van fer xantatge

14

13

12

6

12

Encara que inicialment la treva d’ETA va ser quelcom inèdit
que facilitava la recerca de solucions, finalment es va compro-
var que, per als terroristes, només era una altra manera d’im-

posar el seu programa de “construcció nacional”

La societat basca és plural i l’Estatut d’Autonomia és el millor
exponent d’aquest pluralisme

La política de dispersió dels presos d’ETA va complir el seu
objectiu, però fa temps que resulta estèril. Malgrat això, els
nacionalistes s’equivoquen en plantejar l’acostament dels

presos com un dret, ja que es tracta, simplement, 
d’una mesura política

La pau no té preu polític; per això, s’ha de separar el procés
de pau de les aspiracions sobiranistes, que, a més, no 

són majoritàries

Principals conclusions dels editorials de
El País (setembre 1998 – abril 2000)

Cops que apareix, total
o parcialment, la idea

Quadre núm. 2

ha durat l’estudi, se’n poden extreure les conclusions que mostra el
quadre número 2, ordenades segons la freqüència de l’aparició.

Reproduïm en el quadre número 3 les principals adjectiva-
cions que aquest mateix rotatiu ha dedicat als subjectes que han
intervingut en el procés.



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

142

“ABC”, SIMBIOSI AMB EL GOVERN ESPANYOL
I EL PARTIT POPULAR

Aquest diari és, sens dubte, el referent mediàtic de la dreta
espanyola i, per tradició, representatiu de l’atac a qualsevol reivin-
dicació dels nacionalismes basc, català o gallec existents a l’Estat
espanyol.6 En més d’una ocasió fins i tot mostra els seus recels en
relació amb “el sistema autonòmic” i les competències adminis-
tratives i de govern que aquest ha concedit a la Comunitat Autò-
noma Basca.7 Però allò que resulta particularment significatiu és el
seu model de relacions amb el Govern del Partit Popular. Es tracta
d’una autèntica simbiosi:

a) Sovint el diari accepta sense crítiques les actuacions gover-
namentals i del PP. Si el Govern central va acusar l’Acord de Lizarra
de ser una concessió a ETA, l’ABC el va qualificar en el titular del seu
editorial (13-09-98) de “Foro del terror”. Quan el president del
Govern central va manifestar, per primera vegada, que hi havia
expectatives positives, la portada del diari (19-12-98) titulava a tota
pàgina “Aznar hace balance: es posible la paz” i l’editorial “Hacia el
final de la violencia” així ho ratificava.8 Quan des de Madrid i París
es va optar per una via de repressió contra ETA, sabent que això ten-
sava la corda de la treva, ABC (10-03-99), sense fonts informatives
que ho verifiquessin, va titular a la portada “ETA prepara el envío a
Madrid de un nuevo comando” i editorialitzava amb un “Justicia sin
tregua”, davant la detenció de membres d’ETA a França.

6 ABC ven poc en les quatre províncies basques de l’Estat espanyol; la seva dis-
tribució en aquestes és només de 3.473 exemplars, menys de l’1% de les vendes
totals diàries de premsa. A Catalunya no arriba a 10.000 exemplars.

7 Així, per exemple, l’editorial del 18-12-99, comparava la situació d’Espanya i
França dient: “Y si en el caso galo ese movimiento [es refereix al nacionalisme radical basc]
se enfrenta a la incontestable firmeza de uno de los Estados más centralistas del
mundo, no deja de ser lamentable que en España pueda aprovechar los amplios res-
quicios que le brinda la manipulación del sistema autonómico por parte del nacio-
nalismo”. L’antinòmia entre la qualificació del “centralisme” francès com a “incon-
testable fermesa”, en front dels “lamentable”, “manipulació” o “resquicis” atribuïts
a la situació espanyola, reflecteix bé el sentiment editorial del diari.

8 És interessant ressaltar el fet que en aquell moment el president del Govern cen-
tral mantingués com a possible escenari una solució del conflicte i la consecució de la
pau. Més endavant el Govern va tornar a la tesi i l’estratègia del ministre de l’Interior,
consistent a boicotejar les negociacions amb ETA i identificar les reivindicacions del
nacionalisme basc amb la política terrorista. Després de la ruptura de la treva tant el
Govern com ABC i El País han afirmat que sempre van considerar que la treva era només
una falàcia d’ETA per a enganyar el nacionalisme. Com es pot veure, no va passar això,
sinó que al final es va imposar la línia d’actuació defensada pel ministre de l’Interior.



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

143

EINES

b) En altres ocasions, el diari va anar per davant del mateix
PP, marcant línies d’actuació que després seran reconduïdes per
aquest partit i pel Govern central. Un exemple fou que des del
novembre de 1999, després de la ruptura de la treva, va llançar una
campanya per a la dissolució del Govern basc i les eleccions anti-
cipades o per una moció de censura contra aquell Govern —vegeu
el quadre número 4—, que llavors es va convertir en l’estratègia del
PP i del mateix Govern central. Fins i tot l’esmentada referència a
“Foro del terror” es convertiria mesos després en un emparaula-
ment de l’Acord de Lizarra habitual en les files populars.

Les particularitats que va mantenir el tradicional conflicte
basc entre setembre de 1998 i l’abril del 2000 varen tenir una gran
rellevància9 en l’agenda periodística de l’ABC. El tema va ser notícia
de portada en un 51,72% d’ocasions. D’aquest diari s’ha de destacar
que té un model de portada diferent del que segueix la majoria dels
rotatius. ABC presenta sempre una portada basada en una gran notí-
cia i dues o tres més com a sumaris i, a més, gairebé no hi apareix
altre text que el del titular. Per tant, són portades amb molta menys
quantitat de notícies que les d’altres diaris, d’aquí la importància que
té el fet que la informació sobre el País Basc hi hagi ocupat un lloc en
més de la meitat de les ocasions. A més, en un 24,13% dels cops va
ser la principal notícia de la portada, i això implicava que en aquests

9 El concepte de “rellevància” té un lloc central tant per a l’elaboració d’estudis
en Agenda-Setting (McCombs, 1976 i 1996), como per a la Tematizzazione italiana
(Agostini, 1984).

12% 46%

23%

19%
no apareix

principal notícia del dia

sumari

2ª notícia en importància

Gràfic núm. 2

¿Apareix alguna notícia relativa al procés de pau a primera pàgina?



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

144

casos també el material gràfic que cobreix quasi la totalitat d’aquesta
portada estigués dedicat al tema objecte d’anàlisi d’aquest treball
d’investigació. S’ha d’afegir que en les pàgines interiors no hi va
haver, pràcticament, un sol dia que no se’n parlés.

Si ens atenim als editorials, el procés de pau és tractat en un
40,22% de les ocasions, en un 34,4% de les quals va tenir un caràc-
ter d’editorial de major importància.10

Analitzant els subjectes o actors principals recollits en els
titulars i el tipus de caracterització que ens en fa el diari, podem
combinar el criteri de rellevància amb el model de tractament d’a-
quests actors. En síntesis, les dades que cal destacar són les que
reflecteix el quadre número 4.

El quadre mostra a la perfecció l’ús de les freqüències d’apari-
ció i de les caracteritzacions per a travar les dues opinions principals
filtrades a través dels titulars de portada. La primera, que en la resolu-
ció del tema basc hi ha dues forces enfrontades. Per una part el Govern
central i el PP (27 impactes) i per una altra els nacionalistes bascos, des
d’ETA fins al Govern basc (47 impactes), mentre que el PSOE queda
marginat. La segona, que en la confrontació hi ha una força positiva
—el Govern central— i una de negativa —el nacionalisme basc—. Des
dels dos primers dies posteriors a la treva, les expressions dels titulars

10 ABC va canviar de maqueta el 20-07-99. Fins aquell moment o bé tenia un
únic editorial o bé dos de la mateixa longitud; en el segon cas s’han comptabilitzat,
també, com editorial principal. A partir de la data assenyalada, la maqueta inclou un
editorial principal i alguna nota editorializant de rellevància inferior.

G. central, PP i els
seus dirigents

PSOE i els seus
dirigents

HB i els seus 
dirigents

ETA i els seus 
dirigents

G. nacionalista de
la CAB, PNV, EA i
els seus dirigents

Subjectes CaracteritzacióNombre de cops 
que apareixen

Quadre núm. 4

27
Neutra

%
8 30,7

Negativa
%

1 3,84

Positiva
%

17 62,9

8
Neutra

%
1 12,5

Negativa
%

2 25

Positiva
%

5 62,5

17
Neutra

%
6 35,2

Negativa
%

9 52,9

Positiva
%

2 11,7

10
Neutra

%
4 40

Negativa
%

6 60

Positiva
%

0 0

20
Neutra

%
0 0

Negativa
%

19 95

Positiva
%

1 5



reflectien aquesta línia argumental: el Govern central “gestiona la paz
y no cede al chantaje” (12-10-98), mentre que el nacionalisme basc
actua mitjançant “amenazas” (12-11-98).

És curiós veure el text del titular que correspon a una caracte-
rització positiva per part d’ETA. El 14-04-00 ABC explicava (sense cer-
tificar les fonts que ho poguessin avalar) que una sèrie de militants
d’ETA havia substituït, amb la ruptura de la treva, la direcció anterior:
“Los pistoleros Gaztelu, Arzalluz y Oyarzabal desplazan a los dirigen-
tes que declararon la tregua”. L’oposició del terme “dirigentes” al de
“pistoleros” és més notòria encara si es té en compte que és l’única
vegada que s’utilitza per a parlar de membres de l’organització arma-
da, ja que habitualment se’ls denomina “cabecillas” o mitjançant els
qualificatius “criminals”, “assassins” o semblants.

Una forma utilitzada sovint per ABC per a omplir les seves porta-
des és referir-se en l’avantítol a una notícia, i en titular, a una altra; des del
canvi de maquetació hi sol haver, a més, dos o tres línies de sumari que,
alhora, entren en el mateix model informatiu. Això no tindria més
importància si no fos per l’ús que se’n fa per a mesclar als ulls del lector
uns assumptes que, com a esdeveniments, mancarien de relació. Un
exemple clar d’això és la portada del diari el 03-04-00. L’avantítol deia: “La
refundación de HB, única esperanza del PNV para una nueva tregua”. El
titular manifestava: “La Ertzaintza oculta información a Interior pese a la
creciente violencia callejera”. I el text del sumari afegia: “El PNV controla
en el País Vasco emisoras de radio, periódicos y la televisión autonómica
gracias a los 11.000 millones de fondos que cada año destina para sub-
vencionar estos medios. Por otra parte, la Policía y la Guardia Civil no reci-
ben información de la Ertzaintza, pese al recrudecimiento del terrorismo
callejero”. La imatge, en el seu conjunt, és la d’un caos institucional en què
tant els mitjans de comunicació com la policia autonòmica basca semblen
salvaguardar el “terrorismo callejero” davant el Govern de Madrid.

Les principals adjectivacions —agafant en aquest cas tant les
portades com els editorials— que aquest mateix rotatiu ha dedicat
als subjectes que han intervingut en el procés són els que mostra el
quadre número 5.

Pel que fa a les fonts informatives de les notícies de portada,
crida l’atenció que en un 21,15% de les vegades són fonts sense identi-
ficar (el diari utilitza l’eufemisme “según fuentes de la lucha antiterro-
rista”, però no les identifica). Qualsevol manual de deontologia profes-
sional condemnaria aquest fet tan habitual, que en la majoria dels casos
s’utiliza per a elucubrar sobre conflictes en el nacionalisme, oferir llistats
de residents bascos a l’estranger, suposats integrants d’ETA o temes simi-
lars. Altres diaris també ho fan, com veurem amb La Vanguardia, però
destaca que una de cada cinc notícies tingui aquest tipus de fonts.

PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

145

EINES



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

146

11 Evidentement són adjectivacions contradictòries, però la caracterizació que
el diari fa sobre el Partit Socialista és, justament, la d’assignar-li aquestes dues posi-
cions segons uns o altres casos. 

12 El Pacte d’Ajuria Enea és un acord de tots els partits —excepte HB— que va
funcionar des de 1988 fins al 1998 com un front anti-ETA

Govern de José María Aznar (PP)
“Serenidad”, “firmeza”, “claridad”, “coherencia”,
“coraje”, “tajante” (davant ETA i el nacionalisme)

“Ambigüedad”, “coherencia”11

“Desdibujado”, “esquizofrenia”, “sectario”,
“amenazas”, “crisis”

“Delegada de ETA”, “secta maximalista”,
“antidemócratas”, “intimidadores”

Habitualment combina tres substantius (“banda”,
“organización”, “violencia”) i tres adjectius (“terroris-
ta”, “criminal”, “etarra”). A les combinacions que en
resulta s’hi pot afegir: “barbarie”, “degradación huma-
na”, “intimidación social”, “sanguinarios”

“Frente nacionalista”, “antipluralista”,
“camuflaje del terrorismo”, “estéril”, “fracaso”

PSOE

Declaració de Lizarra

HB

ETA

Govern nacionalista de la CAB
(PNV–EA)

Subjectes que intervenen 
en el procés

Adjectivació d’ABC
en les informacions i editorials
(setembre 1998 - abril 2000)

Quadre núm. 5

Darrere de la treva, tota la política nacionalista, inclosa la del
Govern basc, està subordinada a ETA: frentisme nacionalista,

“construcció nacional” excloent i no condemna de la violència
24

18

10

7

8

La Constitució espanyola i l’Estatut d’Autonomia
marquen els límits del procés de pau. La pau

no pot tenir contrapartides polítiques

PSOE i PP han d’actuar units davant el front nacionalista
i el president del Govern ha de liderar l’oposició

al separatisme anticonstitucional

Després del trencament de la treva l’estratègia nacionalista ha
fracassat. El PNB ha de trencar amb EH i buscar

altres pactes de Govern... o dimitir i convocar eleccions.
Si s’hi nega s’ha de sotmetre a una moció de censura

La treva fou el resultat de la pressió policial,
la mobilització social i el suport de França; però

el nacionalisme moderat va oferir la seva col·laboració amb
els objectius d’ETA i va desfer Ajuria Enea12

Principals conclusions dels editorials 
d’ABC (setembre 1998 – abril 2000)

Cops que apareix, total 
o parcialment, la idea

Quadre núm. 6



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

147

EINES

Per un altre cantó, les institucions són font d’informació en
un 67,79% d’ocasions de les notícies de portada (el Govern central,
en un 45,76%) i els dirigents polítics en un 20,33% (els d’HB/EH
només un 1,69%), mentre que els agents socials, sindicats, movi-
ments pacifistes i similars no ho són en cap dels casos. ETA, malgrat
les seves diverses aparicions públiques i comunicats durant el perío-
de analitzat, només apareix com a font d’informació en una ocasió.
Al marge que alguns titulars informatius tinguin un marcat to “posi-
tiu” o “negatiu” dels actors en presència, és significatiu que dos actors
tan evidents en la qüestió basca, HB i ETA (com ho demostra l’elevat
nombre de vegades que han estat subjectes en la notícia de portada),
no compten com a fonts d’informació.

Pel que fa als arguments mantinguts en els editorials del
diari, els cinc amb un índex més alt de repetició han estat els que
mostra el quadre número 6.

Encara que en conjunt la línia editorial d’ABC té com a eix
vertebrador la defensa de les vigents institucions de l’Estat enfront
del nacionalisme basc i ETA, fou significativa la seva dura reacció
contra la màxima autoritat judicial, el Tribunal Constitucional,
quan aquest va alliberar la direcció d’HB. En quatre ocasions,13

l’argument editorial va ser que “el Tribunal Constitucional provo-
ca alarma social y desmoralización en las Fuerzas y Cuerpos de la
Seguridad del estado y que serán entendidas por los violentos
como sentencias que ponen a sus pies el Estado de Derecho”.

“LA VANGUARDIA”, REFERENT A CATALUNYA

A Catalunya, el diari considerat més influent i de referència
en la societat, ja sigui en l’ampli ventall de la societat catalana,
com en sectors concrets (polítics, empresaris, altres mitjans de
comunicació, etcètera) és La Vanguardia. Habitualment se l’ha
considerat un diari proper als governs, especialment al Govern
central. També té un perfil conservador, sovint amb posicions
més aviat de dretes, encara que ha donat suport als governs del
PSOE, el de Felipe González, a la Moncloa, o el de Pasqual Mara-
gall, a l’Ajuntament de Barcelona. Pel que fa a la relació amb el
Govern de la Generalitat de Catalunya, sempre ha estat d’amor i
odi. Amor, sobretot en les posicions de caire més conservador, i
d’odi en les posicions de reivindicació sobiranista. Malgrat això,
durant el període analitzat, en el qual el Govern central ja estava

13 28-05-99, 08-07-99, 21-07-99 i 22-07-99.



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

148

presidit per Aznar, en alguns moments va ser crític amb el PP,
sobretot en l’època anterior al trencament de la treva. En aquest
període, durant el qual el diari estava dirigit per Juan Tàpia, amb
el partit que més va sintonitzar, ja sigui per la manera de titular
com pels editorials, va ser amb el PSOE.14

Des del primer moment es va mostrar esperançat amb el
procés de pau i va creure, al principi, que el pacte de Lizarra, que
sempre va denominar pacte d’Estella, podria ser un bon punt de
partida. Això sí, sempre que es respectessin els actuals marcs legals,
com la Constitució i l’Estatut. Ha estat un diari partidari de les ins-
titucions vigents i va respectar tant la decisió d’indultar Barrio-
nuevo i Vera (23-12-98), com l’alliberament de la direcció d’HB pel
Tribunal Constitucional (22-07-99).

Cal dir que La Vanguardia ha estat, com tradicionalment ha
demostrat, bastant prudent en totes les seves opinions. I en algu-
na ocasió fins i tot ha portat certa iniciativa, com quan va ser el
primer diari d’Espanya de publicar una entrevista a Arnaldo Otegi
després de la firma del Pacte de Lizarra.

Ens trobem que hi ha una presència d’informacions sobre
el País Basc a portada d’un 39%, quatre de cada deu. Possiblement

14 Just després de les eleccions generals del 12 de març del 2000, quan Aznar va acon-
seguir la majoria absoluta, Juan Tàpia va ser substituït a la direcció del diari pel fins llavors
coordinador de la secció de política, José Antich. Per tant, dins el període analitzat només
en les dues últimes dates Antich en fou el director. La línia d'Antich s'ha considerat molt
propera a la del PP i precisament el tractament rebut per part de Tàpia pel que fa al tema
basc es considera una de les raons de la seva destitució. Juan Tàpia és considerat com un
gran coneixedor del tema basc i havia estat cap de premsa de Miguel Boyer.

13% 60%

21%

6% no apareix

principal notícia del dia

2ª notícia en importància

3ª i 4ª notícia 
en importància

Gràfic núm. 3

¿Apareix alguna notícia relativa al procés de pau a primera pàgina?



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

149

EINES

es tracta d’una presència aparentment baixa comparada amb l’ac-
tual. Però s’ha de tenir en compte que en bona part d’aquest perí-
ode hi ha hagut molts espais de temps en els quals no ha passat res
significatiu al País Basc que hagi pogut interessar a La Vanguardia.
Per posar un exemple, ens trobem que durant aquest període hi va
haver eleccions al Parlament de Catalunya i, per tant, les portades
catalanes dedicades a política van ser nul·les respecte al País Basc.

Malgrat això, pràcticament set de cada deu vegades que aparei-
xia alguna notícia sobre el País Basc ho feia com a primera o segona
notícia important del dia. Això demostra que La Vanguardia li ha dedi-
cat molt espai en portada sempre que hi ha col·locat alguna notícia.

En el cas dels editorials, hi ha un 26,4% de presència i un
73,6% d’absència. Aparentment també és una presència baixa,
però si ho comparem amb la presència en portada, veiem que les
vegades que ha obert portada o ha estat la segona notícia del dia,
el 26,5% dels cops, és un resultat idèntic al de les vegades que ha
apergut un editorial. Així, La Vanguardia ha fet realitat la norma
que diu que els editorials parlen de les notícies més importants del
dia. Cal dir que pràcticament les meitat de les vegades que ha apa-
regut un editorial (43,5% de les vegades), ha estat el més impor-
tant. Les altres ha aparegut com a segon editorial.

Com hem fet amb l’ABC i El País, en el quadre número 7
tenim la caracterització dels titulars de La Vanguardia.

Només veient els principals protagonistes que apareixen en
el cos de titulars ETA i el Govern central i PP, queda clar que es trac-
ta dels dos actors protagonistes del conflicte. Els dos sols protago-
nitzen un 40% del cos de titulars. Així, els dos pols que podríem

G. central, PP i els
seus dirigents

PSOE i els seus
dirigents

HB i els seus 
dirigents

ETA i els seus 
dirigents

G. nacionalista de
la CAB, PNV, EA i
els seus dirigents

Subjectes CaracteritzacióNombre de cops 
que apareixen

Quadre núm. 7

57
Neutra

%
16 28,1

Negativa
%

8 14

Positiva
%

33 57,9

20
Neutra

%
10 50

Negativa
%

0 0

Positiva
%

10 50

47
Neutra

%
11 23,4

Negativa
%

21 44,7

Positiva
%

15 31,9

38
Neutra

%
11 28,9

Negativa
%

20 52,7

Positiva
%

7 18,4

57
Neutra

%
30 52,6

Negativa
%

25 43,9

Positiva
%

2 3,5



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

150

considerar que estan més oposats apareixen equilibrats pel que fa a
la presència. Un equilibri que queda clarament trencat quan mirem
la valoració que se’n fa, de cadascun. El que també es desprèn d’a-
questes dades és que els dos següents blocs, que inclourien el
Govern basc, PNB i EA i HB, respectivament, sumen un total de 85
aparicions, que correspondrien al 30%. Així doncs, els quatre pri-
mers blocs de protagonistes —ETA (1); Govern central i PP (2);
Govern basc, PNB i EA (3) i HB (4)— ja sumen set de cada deu dels
protagonistes apareguts sobre el conflicte.

Com es veu en la taula, el Govern central i el PP en surten
bastant ben parats, encara que tampoc podem considerar que hi
hagi un aprovat unànime. Destaca en aquest bloc la valoració posi-
tiva de Mayor Oreja amb un 100%, tres de tres vegades que apa-
reix. I en canvi per a Iturgaiz i el PP basc, que apareixen un cop
cadascun, la valoració és negativa.

Pel que fa al PSOE, que hem de recordar que ja en aquest
període estava en l’oposició, no hi ha cap valoració negativa. Això
ens faria pensar que el diari aposta per les tesis defensades pel PSOE,
fet que ja es reflectirà també en les conclusions dels editorials. En
canvi, la caracterització que fa el diari del Grup Godó de l’altre bloc,
el nacionalista, és radicalment diferent. Tant les valoracions positi-
ves d’ETA com les d’HB es donen bàsicament el setembre del 98
quan ETA va declarar la treva. En el mateix sentit és significatiu
veure com el Pacte de Lizarra no apareix cap cop valorat negativa-
ment. Això és degut al fet que en total només apareix cinc vegades,
pràcticament totes en els moments inicials de la treva.

Per tant, queda clar que en termes generals els dos grans
blocs estan inversament col·locats en les valoracions. Els dos apa-
reixen amb el mateix percentatge de neutralitat, mentre que el que
pels estatalistes és positiu (45,8%) pels nacionalistes-sobiranistes és
negatiu (45,5%). I al revés, el que és positiu pels nacionalistes-sobi-
ranistes (16%) és negatiu pels estatalistes (17,8%).

Un altre aspecte molt important a tenir en compte són les
fonts utilitzades pel mitjà. En el cas de La Vanguardia sempre han apa-
regut citades les fonts, encara que aquestes hagin aparegut velades
com a fonts governamentals (4 cops) o policials (una sola vegada).
Però aquestes no han aparegut mai com a úniques fonts i per això
sempre s’ha considerat que formaven part de les fonts citades. Pel que
fa a la divisió que hem fet, ens trobem que les figures institucionals
ocupen un 32,8% de les fonts i els dirigents polítics el 48,3%. Per tant,
aquestes dues ocupen ja més del 80% de les fonts. El 20% restant es
divideix entre un 9,2% d’agents socials, un 1,1% ETA (sempre indi-
rectament) i un 8,6% altre tipus de fonts. De les institucionals, les per-



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

151

EINES

Totes les forces polítiques haurien de reduir la crispació
i dialogar, acostant posicions, per trobar solucions

8

6

5

És molt positiu que HB s’integri en les institucions,
però hauria de desmarcar-se de la violència
i no hauria de donar lliçons de democràcia

La defensa de l’autodeterminació no pot ofendre ningú, però
no existeix en la declaració universal i s’ha de 

respectar la Constitució i l’Estatut com a marcs de referència

Quan es concretin actituds inequívoques de final
de violència, es donaran les condicions per a un procés

de pau, sense les quals hi ha un clima de crispació ajudat
pel pacte PNB, EA i EH, creant dos blocs

Principals conclusions dels editorials de
La Vanguardia (setembre 1998 – abril 2000)

Quadre núm. 8

Cops que apareix, total 
o parcialment, la idea

12

Govern de José María Aznar (PP)
“Líder” o “firmeza democrática”, “esperanza-
dor”, “inequívoco”, “dialogante”, “prudente”,
“nuevo talante” o “coherente”

“Crítico con Aznar”, “prudente” o “preocupado
por reivindicaciones”

“Esfuerzo moderación”, “crítico con Aznar”, “blo-
que nacionalista”, “eufóricos (tregua)”, “frágil y
monocolor”

“Nacionalismo radical”, “Brazo político de ETA” o
“entorno etarra”, o “Nacionalistas no democráticos”

“Organización terrorista”, “etarras”,
“terroristas” o “banda”

Estella15

PSOE

Declaració de Lizarra

HB

ETA

Govern nacionalista de la CAB
(PNV–EA)

Subjectes que intervenen 
en el procés

Adjectivació de La Vanguardia
en les informacions i editorials
(setembre 1998 - abril 2000)

Quadre núm. 9

15 Encara que el nom original sigui Lizarra, periòdicament s’ha volgut castella-
nitzar per Estella.



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

152

tanyents al Govern central són les que apareixen més vegades citades,
un 19,5% del total. Pel que fa als dirigents polítics, és molt destacat
veure com apareixen tantes vegades fonts del PSOE-PSE com del PNB,
23 vegades cadascuna, equivalent al 13,2% del total. Després els mem-
bres d’HB-EH apareixen 15 vegades citats, el 8,6%.

En el que hem denominat matèria primera de les informa-
cions, ens trobem que el 54,1% de les vegades la notícia ha tingut el
seu origen en unes declaracions, mentre que en els esdeveniments s’ha
basat un 43,2%. Així doncs, ens trobem amb una presència majorità-
ria de declaracions en la gènesi de la notícia que apareix en portada.

Abandonant momentàniament la portada i fixant-nos en
els editorials, les principals conclusions a què arriba el diari barce-
loní són les que mostra el quadre número 8.

Sense dubte La Vanguardia ha apostat fort perquè hi hagi un
diàleg que acabi d’una vegada per totes amb la violència al País Basc.
Una línia editorial que durant el període analitzat era la posició que
més vegades havia repetit, sobretot, el PSOE, ja que, aparentment, el
PP no apostava per un diàleg obert en tots els àmbits i semblava que
els nacionalistes bascos s’havien tancat en un diàleg bàsicament
nacionalista. Les tres principals conclusions ocupen el 40% del total
d’aparicions comptabilitzades de les diverses conclusions. En algun
moment (23-12-98, 24-06-99, 28-08-99, 22-12-99) hi ha certa crítica,
ja sigui de forma explícita o implícita, a l’immobilisme d’Aznar.

L’últim element que destacarem de La Vanguardia, com ja
hem fet amb els altres diaris, és l’emparaulament que s’ha fet del
conflicte, reflectit en el quadre número 9.

CONCLUSIONS

Cal dir que hi ha certes diferències entre El País i l’ABC, per
un cantó, i La Vanguardia, per un altre. Diferències sobretot pel que
fa a la resolució del conflicte. La Vanguardia aposta més decidida-
ment per una via de diàleg entre tots els implicats. Però també hi
podem trobar moltes coincidències, sobretot crítiques pel que fa als
drets com l’autodeterminació o l’acostament dels presos. També són
molt durs amb les adjectivacions contra el nacionalisme, en general.

1. Darrere l’actuació de diaris com El País, ABC o La Vanguardia
hi ha una teoria que defensa l’“antiterrorisme mediàtic” similar
al que s’ha manifestat, també, en altres situacions de conflicte.

Cayetano González Hermosilla, responsable de comunica-
ció del Ministeri de l’Interior, ha ressaltat recentement la “madu-



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

153

EINES

rez” demostrada pels mitjans de comunicació de l’Estat a l’hora
d’encarar el denominat “problema del terrorismo” al mateix
temps que subratlla la necessitat de desenterrar la idea de neutra-
litat periodística a l’hora de tractar aquests temes: “no se podía
vivir esa neutralidad informativa”, afirma (González, 1999:22).
Aquest “antiterrorisme mediàtic” no és una teoria exclusiva de
l’actual ministeri de l’Interior espanyol. El podem trobar en
aquest i altres temps històrics, aquí i gairebé a tot el món.
Almenys així ho han vist molts autors (Marletti, 1984; Soria,
1987; Schelesinger, 1991; Rodrigo, 1991; Grupo Ehuki, 1997;
Zallo/Ramírez de la Piscina, 1999; Sádaba, 1999; Idoyaga, 1999;
Coulter, 1999).

Des del nostre punt de vista, els compromisos ètics dels
mitjans de comunicació havien d’haver començat per la voluntat
d’humanitzar aquest conflicte i promoure vies de diàleg entre totes
les parts implicades, que en part sí que ha defensat La Vanguardia.
Però, encara que s’accepti que un mitjà actuï d’una manera clara-
ment contrària al diàleg i basant-se exclusivament amb un enfron-
tament amb ETA i el nacionalisme en nom de la democràcia, sense
cap mena de neutralitat, hi ha criteris que no s’haurien de vulne-
rar: separar opinió editorial i informació; no amagar fets ni defor-
mar-los; verificar allò que s’explica; no impedir que el públic cone-
gui les opinions reals dels denominats “violents”; negar-se a la fil-
tració de notes de la policia com si fossin fets que han succeït sense
verificar-los,16 etcètera.

Sovint, El País i ABC han optat per trivialitzar les mobilitzacions
protagonitzades pel nacionalisme basc. Han utilitzat diferents procedi-
ments: menysprear les seves dimensions i suports; marginalització dels
seus protagonistes; utilització de les cometes per a destacar credibilitat
i èmfasi en els insults, les etiquetes i les manifestacions violentes. En el
cas de La Vanguardia possiblement no ha estat tan exagerat, però sí que
en certs moments ha destacat molt la violència de carrer, més que
abans de la treva. Malgrat tot, aquesta era una manera d’actuar con-
junta a tots el mitjans, incloses les agències d’informació.

L’“antiterrorisme mediàtic” sol abandonar els criteris deon-
tològics i, sens dubte, ho fa en el cas que analitzem nosaltres. Tres
són, i en aquest cas també, els seus pilars bàsics:

16 El 13 de març de 1999 es va reunir a Bilbao un centenar de periodistes que
varen subscriure un document reivindicant aquest tipus de criteris en l’actuació dels
mitjans (Zallo/Ramírez de la Piscina, 1999).



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

154

—S’ha de reduir el fenomen del terrorisme a una activitat
de dements i/o paranoics, i no s’ha de permetre que es pugui mos-
trar cap relació amb causes polítiques.

—S’ha de desenvolupar el criteri anterior fins al punt que
els problemes polítics als quals fan referència els terroristes siguin
considerats només com a propaganda del terrorisme i també siguin
identificats amb aquest, quan es manifesten com a reivindicacions
de partits polítics o de sectors de la societat.

—S’ha de col·laborar amb els objectius del Ministeri de l’In-
terior en el tractament informatiu del terrorisme.

Aquí caldria incloure, un cop més, el matís de La Vanguardia.
Encara que en línies generals sí que utilitza alguns d’aquests criteris,
sobretot en considerar que les reivindicacions polítiques no poden jus-
tificar cap acció violenta, no ha caigut en la temptació de criminalitzar
tot el nacionalisme basc, fins i tot dóna cert marge de confiança a HB.

2. La majoria dels diaris han pres la política del Govern central
davant el conflicte basc (més enllà del tema de la violència) com una
“raó d’Estat” amb la qual el periodisme s’ha d’alinear sense fissures.

Tant en la línia informativa com en l’editorial, El País i ABC
coincideixen amb els grans eixos defensats pel Govern central en el
període de treva. La coincidència per part de La Vanguardia amb la
posició del Govern ha depès més de certes circumstàncies. Sempre
ha defensat la posició “dialogant i d’iniciativa democràtica” o li ha
donat suport en la “defensa de l’estat de dret”. Però també s’ha mos-
trat crítica quan ha cregut que calia una iniciativa més engrescada
per aconseguir la pau. Els grans eixos del Govern central han estat:

—La identificació de l’afirmació que al País Basc existeix un
problema político-nacional amb la reivindicació antipluralista del
nacionalisme (Acord de Lizarra).

—La identificació dels límits de la democràcia amb la Cons-
titució i, des d’aquesta, la identificació entre nacionalisme i secta-
risme social excloent.

—La identificació entre demandes de sobirania basca i (pro-
grama del) terrorisme.

Malgrat tot, el problema polític del País Basc és, sens dubte, un
problema d’Estat i així ho demostra la importància que li han donat
els tres rotatius, així com els altres de la investigació. Ha estat així fins
al punt que ha ocupat el primer lloc, amb diferència, dins les agendes



PREMSA I PROCÉS DE PAU AL PAÍS BASC

155

EINES

de temes polítics, sobretot en la situació pre i posttreva. Precisament
per tractar-se d’una “qüestió d’Estat” El País renuncia obertament a
exercir la seva crítica, habitual en altres aspectes de la vida social, polí-
tica i econòmica, envers el Govern del PP sobre el procés de pau.

3. En aquest tema els diaris no utilitzen els criteris amb què habi-
tualment cobreixen altres informacions, sinó que es projecten de
forma semblant a “aparells de propaganda”.

En aquest sentit els exemples recollits en el text són nom-
brosos. Cal ressaltar, sobretot, dos casos:

—L’extrema contaminació que es fa entre informació i opinió
i el model carregat de retòrica persuasiva existent sobretot en l’ABC.

—L’ús de les fonts d’informació. Aquest és un compendi de
vulneració de codis deontològics professionals elementals i reflec-
teix la dependència d’aquests diaris respecte del Govern central: en
el cas de l’ABC hi ha un ús reiterat de rumors i filtracions com si
fossin notícies; en la majoria dels casos només de tant en tant es
verifiquen les informacions (fins i tot en temes molt greus) utilit-
zant fonts alternatives; dos dels actors indubtables del tema, HB i
ETA, pràcticament no apareixen com a fonts informatives; les
fonts de referència són, exclusivament, el sistema polític institu-
cionalitzat. (Aquí La Vanguardia també es desmarca dels altres dia-
ris i ha donat molta veu a HB. Però donar molta veu a un actor no
sempre vol dir que aparegui com a primer en l’ordre d’importàn-
cia, ni tampoc que el que es destaqui d’aquest actor sigui realment
el que aquest vol dir.)

Així doncs, hem de concloure ressaltant que la premsa
espanyola, en general, ha desaprofitat una oportunitat important
de contribuir en la recerca de la pau. Podia haver ajudat a huma-
nitzar el conflicte i afavorir el diàleg polític i social (com en part
ha fet La Vanguardia). L’existència de gairebé quinze mesos de
treva era una bona ocasió per dur a terme aquesta tasca. Malgrat
això, aquests mitjans no han contribuït a contextualitzar el pro-
blema basc, ni tan sols han mantingut una informació veraç sobre
el tema. Els mitjans no han mediat en el conflicte, sinó que, com
a norma pràcticament general, han actuat com una part d’aquest
mantenint unes estratègies de tensió.



JOSÉ V. IDOYAGA, TXEMA RAMÍREZ I ENRIC XICOY TRÍPODOS

156

IDOYAGA, J. Medios de comunicación y
proceso de paz en Euskadi. Madrid: Vien-
to Sur, 1999.
McCOMBS, M. Elaborating the Agenda-
Setting Influence of Mass Communications.
Keio University, 1976.
—. Influencia de las noticias sobre nuestras imá-
genes del mundo. Paidós: Barcelona, 1996.
MARLETTI, C. Media e Politica. Franco
Agnelli, 1984.
NAVARRO, J. Buenos días Euskadi. Madrid:
Foca, 2000.
RAMÍREZ DE LA PISCINA, T. “Masa heda-
bideak eta bortizkeria politikoa”. Jakin [San
Sebastián], núm. 99, 1997.
—. “El País eta su-etena”. Jakin [San Sebas-
tián], núm. 119, 2000.
RODRIGO, M. Los medios de comunicación
ante el terrorismo. Barcelona: Icària, 1991.
SADABA, T. “Comunicación y conflicto
terrorista: la ‘segunda transición’ de los
medios”. A: RODRÍGUEZ R.; SADABA T.
(eds.). Periodistas ante conflictos. El papel
de los medios de comunicación en situación
de crisis. Iruñea: Eunsa, 1999.
SCHLESINGER, P. Media, State and Nation:
Political Violence and Collective Identities.
SAGE, 1991.
SORIA, C. (ed.). Prensa, paz, violencia y
terrorismo. La crisis de credibilidad de los
informadores. Pamplona: Eunsa, 1987.
TUCHMAN, G. La producción de la noticia.
Barcelona: Gustavo Gili, 1983.
ZALLO, R.; RAMÍREZ DE LA PISCINA,
T. Los medios en Euskal herria ante la
nueva situación política (propuesta de
decálogo ético). Jornada de reflexión
organizada por las fundaciones Bilbao,
13-03-99.

Bibliografia
AGOSTINI, A. “La tematizzazione. Selezio-
ne e memoria dell’ínformazione giornalis-
tica”. Problemi dell’informazione (PDI),
1984.
AZKARGORTA, A. Editorialea gertakizuna-
ren aurrean: El País eta Euskadi. Tesi docto-
ral llegida a la Universitat del País Basco,
Leioa: EHU-UPV, 1988.
BORRAT, H. El periódico, actor político. Bar-
celona: Gustavo Gili, 1989.
CESAREO, G. Es noticia. Barcelona: Mitre,
1986.
COULTER, C. Contemporary Northern Irish
Society. London: Pluto Press, 1999.
DÍAZ NOSTY, B. Informe anual de la comu-
nicación 1999-2000. Madrid: Grupo Zeta,
2000.
EHUKI TALDEA. Ajuria Eneko ituna mezubi-
deetan: bakerako bidea ala aztoramen iturria?
Vitoria-Gasteiz: Arabera, 1997.
FARRE, J. “Esfera pública, comunicación
política y prensa diaria. La escenificación
política de la campaña de las elecciones al
Parlamento”. Zer Revista de Estudios de la
Comunicación [Leioa], núm. 7 (1999).
FISHMAN, M. La fabricación de la noticia.
Buenos Aires: Tres tiempos, 1983.
GARA. Euskal Herriko egunkaria. Urtekaria
1999. Bilbao: Gestingraf, 2000.
GANS, H. Deciding what’s news. New York:
Vintage Books, 1983.
GONZÁLEZ, C. “El ministerio del Interior
y los criterios informativos sobre el terro-
rismo”. A: RODRÍGUEZ, R.; SADABA, T.
(eds.). Periodistas ante conflictos. El papel de
los medios de comunicación en situación de
crisis. Iruñea: Eunsa, 1999.


