El relato transmedia y su significación en el periodismo. Una aproximación conceptual y práctica
Abstract
El interés por alejar la narrativa periodística de su tradicional confinamiento a un modelo de medio o distribución específico (papel, transistor, televisor y web) ha llevado a los productores a fijar su interés en la explotación combinada de medios tradicionales y de nuevos dispositivos interconectados. Esta producción multisoporte encuentra en la web su referente, gracias a la cualidad multimediática de este medio. En este contexto, la narración periodística ha querido dar un paso más allá a partir de relatos cercanos a la filosofía transmedia, lo que se ha entendido como una muestra más de la intensa y constante experimentación que vive el periodismo, especialmente desde el surgimiento de la web. El mundo del entretenimiento ha sido y es el campo de cultivo por excelencia para los relatos transmedia, si bien estos han comenzado a mostrar una idiosincrasia particular también en el ámbito del periodismo y la no ficción, donde la estrategia narrativa transmedia surge como respuesta a la necesidad de abrir nuevos caminos a la información (Fagundes, Cecília y Crispim, 2012). A partir de un estado de la cuestión centrado en antecedentes como las narrativas hipermedia y multimedia, este trabajo se aproxima con un objetivo descriptivo a los actuales desarrollos del transmedia en el ámbito periodístico, a partir de una revisión de casos con la que se pretende contribuir a dibujar un mapa de posibilidades prácticas en torno a esta narrativa innovadora. The interest in liberating journalistic storytelling from its traditional confinement to a specific medium or distribution model (paper, radio, television and web) has led producers to focus their interest on the combined exploitation of traditional media and new interconnected devices. This multiplatform production has its main model in the Web, due to the multimedia quality of this medium. In this context, journalistic storytelling has started going further by means of stories which are close to the transmedia philosophy. This has been understood as a sign of the deep and constant experimentation that journalism has been experiencing, especially since the emergence of the Web. To date, the entertainment industry has been the best breeding ground for transmedia storytelling, even if it has also started showing a particular idiosyncrasy in journalism and non-fiction, where the transmedia narrative strategy appears as a response to the need to open new pathways to news information (Fagundes, Cecília y Crispim, 2012). Taking as a starting point the current status of research on the issue, focused on precedents such as the hypermedia and multimedia narratives, this paper approaches current developments in transmedia in the journalistic field with a descriptive aim through the review of different cases. This review aims to contribute to outlining a map of current professional practices in regards to this innovative narrative.Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Once an article has been approved for publication in Tripodos, the exclusive right to publish the work becomes the property of Blanquerna School of Communication and International Relations of Ramon Llull University. These rights can be granted to a third party with the agreement of the author(s).
Until the articles have been approved for publication, Blanquerna School of Communication and International Relations of Ramon Llull University has no rights over them.
The submission of articles is understood to represent explicit consent to these conditions of publication.