Suso de Toro: "Es van posar moltes traves als periodistes per impedir que la informació sortís fora del territori gallec"


Un dels actes que va despertar més expectació i va tenir més ressò va ser el que tractava el tema del Prestige. Els diferents components de la taula van acostar la realitat gallega al públic i ho van fer des d'una òptica personal i des de diferents perspectives. L'ecriptor i periodista Suso de Toro va explicar en primera persona el que va viure durant els dies de la catàstrofe i a través de les seves paraules els assistents van percebre la seva implicació personal en la tragèdia. Durant l'acte també es va denunciar la política practicada pel Govern del Partit Popular i fins i tot es va afirmar que si aquest continuava governant els ciutadants no podríem estar tranquils. Es va fer èmfasi sobretot al fet que el Govern va desinformar perquè no volia donar a conèixer la veritat dels fets a la població per les possibles conseqüències que en podrien sorgir. I és que, tal com van afirmar els membres de la taula, un dels drets essencials de la societat és el d'estar ben informats.

 

 

Íngrid Franquesa i Lídia Martín

Suso de Toro va néixer a Santiago de Compostel·la el 1956. És llicenciat en Art Modern i Contemporani i ha publicat en gallec més de vint llibres de narrativa, teatre i assaig. La seva obra, que ha estat traduïda a diverses llengües, ha estat objecte d'estudi en diferents universitats. És guionista de televisió i col·laborador habitual de premsa i ràdio. Entre la seva obra destaquen títols com Caixón desastre (1983), Polaroid (1986), Tic-tac (1993), i No vuelvas (2000); aquests dos últims han rebut el premi de la crítica espanyola. També és autor de llibres de periodisme. Les seves novel·les La sombra cazadora, No vuelvas, Cuenta saldada i Calzados Lola seran adaptades al cinema pròximament.


Jaume Giró i Ribas és director corporatiu de Relacions Externes de Gas Natural, grup amb el qual està vinculat des de l'any 1990. Actualment és membre de la Junta Directiva de l'Associació Espanyola de Directors de Comunicació (DIRCOM) i president del Comitè de Comunicació de l'Associació Espanyola del Gas (SEDIGAS). Llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat de Navarra i diplomat en Administració i Direcció d'Empreses per ESADE, Giró va col·laborar amb la premsa regional de Navarra i amb La Vanguardia. L'any 1987 es va incorporar a l'agència de notícies Europa Press, primer com a redactor i més tard com a cap de la Secció d'Economia a Barcelona. Giró -de 39 anys, casat i amb tres filles-, també exerceix l'activitat docent com a professor de Comunicació Empresarial a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a ESADE i al Màster de Periodisme-BCNY, organitzat per la Universitat de Barcelona (UB) i la Columbia University.

Salvador Aragonès. Nascut a Vinyols (Tarragona) el 1942, Salvador Aragonès i Vidal és director d'Europa Press de Catalunya des de juny de 1977. Es va llicenciar en Ciències de la Informació per la Universitat de Navarra el 1966 i el mateix any va entrar a ser redactor polític de l'Agència Europa Press. Entre 1969 i 1977 va ser corresponsal a Roma, i també va treballar per a l'Agència Ansa d'Itàlia. Col·laborador en premsa, ràdio i televisió, fou qui va donar la primícia del nomenament del Rei Joan Carles com a successor del general Franco, i també qui va passar la coneguda frase "Tranquil, Jordi, tranquil", dita pel Rei al president de la Generalitat, Jordi Pujol, la tarda del cop d'Estat del 23-F. Aragonés ha impulsat Europa Press de Catalunya a tenir una agència de premsa en català a partir d'octubre de 1997. També ha fet ampliar l'àmbit de l'agència en temes d'anàlisi i opinió, salut, esports, turisme i ha creat una agència de televisió a Catalunya. L'any 1999, Europa Press va ser pionera d'Internet situant el primer servei de notícies en llengua castellana al portal "Olé!" -que després seria Terra-, i en llengua catalana a Vilaweb. De vuit persones el 1977, el personal d'Europa Press de Catalunya ha passat a 51, i produeixen cada dia més de 3.000 notícies. És autor de treballs d'investigació com "La Revolución de Septiembre y el Diario de Reus", "La Ostpolitik del Vaticano" i "l'Osservatore Romano en cifras". També ha escrit en diversos diaris d'Espanya, Portugal, Itàlia i Llatinoamèrica, així com a revistes de divulgació general i especialitzada com "Mundo Internacional" o "Nuestro Tiempo" . Ha estat professor de Periodisme a la Universitat Pro-Deo de Roma i professor extraordinari de la Universitat de Navarra. El 1983 se li va concedir el Diploma d'Honor al Millor Home d'Informació als premis Óscar de Oro a la Mejor Labor Informativa.


Pere Maluquer i Ferrer és director de Prevenció de Riscos de Medi Natural de la Generalitat de Catalunya. Casat i amb una filla, Maluquer va ser empleat de banca abans de començar la seva tasca política. Originari de l'Alt Empordà, va treballar a l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Girona. A més, és l'expresident de CILMA, una associació que agrupa diversos municipis gironins en matèria mediambiental. Actualment compagina el seu càrrec a la Generalitat amb el de regidor d'Unió Democràtica de Catalunya a l'Ajuntament de Pau (Alt Empordà).